מאמרים

התחדשות עירונית

בימים אלו נמצאת עיריית באר שבע בעיצומם של תהליכים להאצת ההתחדשות העירונית, שהחלו בהגדרת השכונות הוותיקות בליבת העיר כשכונות מועדפות לתהליכי התחדשות עירונית. "תכנית מתאר הכוללנית קבעה את האזורים הגיאוגרפים המיועדים להתחדשות שהם שכונות א, ב, ג, ד, העיר העתיקה והמרכז האזרחי, עוד קובעת תכנית המתאר הכוללנית שיש לקדם לגבי כל אזור תכנית אב / תכנית מדיניות.

באר שבע מציעה פוטנציאל של אלפי יח"ד בהתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות, כאשר שתים מתוכן כבר מקודמות. בשכונה ג' מדובר בכ-1600יח"ד המיועדות להבנות במסגרת פינוי בינוי, במתחם "אורות" לצד מבנה לשימור (קולנוע אורות), שצפוי להפוך למוקד עירוני ובמתחם "וינגייט" עיר העתיקה ובסך הכל כ- 3000 יח"ד, כאשר היתרה תבנה במסלול של תוספות זכויות בנייה בתמ"א 38. בימים אלו יוצאות לדרך שתי תוכניות אב משמעותיות- תכנית אב למרכז האזרחי ולציר רגר, שם מתוכננות 3000 יח"ד נוספות בהתחדשות עירונית. "אנו מקווים שתוך שנתיים יוצבו היסודות ליצירת וודאות תכנונית על ידי תכניות אב שכונתיות, ועד סוף 2020 תושלמנה התכניות המרכזיות לשכונה ג' ולעיר העתיקה.

יתרונות מול חסרונות בקצרה:

יתרונות: שדרוג באיכות החיים ובסביבה המחיה

על מנת להבין את הדברים לעומקם, כדאי להתחיל עם היתרונות של פינוי בינוי. ראשית, מדובר בתהליך שבסופו מקבלים האזרחים דירות חדשות ומשודרגות. לא משנה באיזה מקום בארץ מנוצל פינוי בינוי, עדיין יש הבדל בין שכונות לפני תחילת השיפוץ והאופן בו השכונות נראות אחר כך. ממצב בו הדיירים גרים בבתים רעועים הם מקבלים אופציה לבית שהוא חזית הבנייה העכשווית, על שלל היתרונות המלווים מצב כזה. בנוסף, פינוי בינוי משדרג לא רק את הבית עצמו אלא גם את הסביבה שלו.
מספיק להסתובב בערים כמו בת ים, חיפה או גבעתיים ולראות שכונות בהם נעשה פרויקט פינוי בינוי, על מנת להבין את ההבדל. המחירים של שכונות לפני הליכי פינוי בינוי אינם דומים למחירים בסוף התהליך, והתושבים המקומיים הם אלו שמרוויחים מכך. במקביל, לצד העלייה ברמת החיים ואיכות השכונה הגוברת, מקבלים גם השטחים הציבוריים שנמצאים באזור אופי חדש. לא עוד גינות ציבוריות מוזנחות וישנות, אלא שטח הולם וראוי לילדים, מבוגרים וכמובן משפחות.

חסרונות :

החסרונות של פינוי בינוי מורכבים יותר, אך גם אותם יש לשקול. העניין הראשון אליו צריך להתייחס הוא ההסכמה של כל הדיירים: ללא קונצנזוס בשכונה או בבניין סביב פינוי בינוי לא ניתן לממש תקנות מסוגים מסוימים, וקבלנים רבים נמנעים מכך. בנוסף, ישנו העניין החשוב של מעבר הדירה. התושבים מפונים מבתיהם ועל הקבלן למצוא להם דירה חלופית, מה שלעיתים מלווה בטרחה וקשיים. האם זה שווה את המחיר? צריך לבדוק כל מקרה לגופו.

לסיכום:

פרויקט התחדשות עירונית מסוגל לשנות לגמרי את בניין המגורים שלכם, זו היא קבלת החלטה לא פשוטה אך יכולה להיות רווח משתלם. אתם יכולים יום אחד להתעורר בבית חדש לגמרי שאפילו לא חלמתם עליו.

 

נידאל ריזיק, רימקס פלוס באר שבע

Related Posts